Je Miloš Zeman již alkoholikem nebo jen alkoholistou?

Toť otázka, kterou se pokusím vyřešit. Nejprve však ke slovu „alkoholista“. Před padesáti lety jsme na průmyslovce měli skvělé učitele. Pana profesora Wernera na češtinu, paní profesorku Pírkovou na matematiku a nesmím zapomenout na naši skvělou třídní Evu F. která tehdy byla tak mladá, že jsme do ní byli všichni zamilovaní.

Paní profesorka Pírková byla skvělá a učila nás jiné věci než triviální kupecké počty, že když je útrata 240,- , já dám stravenky v hodnotě 80,- (2x40,- Kč), zbývá zaplatit 160,- Kč a pokud platím „litrem“, tak mám dostat nazpět 840,- a nikoli 820,-.

Ovšem, každý se může mýlit a tak i já jsem se přepsal resp. přepočítal, když jsem v roce 1968 dotyčného o 10 let oproti mně zestárl a v roce 2013 o 10 let oproti mně omladil. To je ovšem voda na mlýn postpubertální partě blbečků, kteří si říkají StB-Hunter a ty své nesmysly již více než pět let zvracejí na Internet.

„Pět let zvracejí na Internet“ To by byl hezký rým, že? Třeba pro nějakou undergroundovou kapelu jako „Elastičtí magoři of the Moon“, že?

Nicméně, pan profesor Werner nás, kromě jiného, učil také o „puristech jazyka českého“. Byla to taková skupinka rádoby vlastenců, kteří chtěli mít češtinu čistou, oproštěnou od německých vlivů a tak například zavrhovali slovo kapesník, protože to opravdu svojí tvorbou připomíná německý Taschentuch a navrhovali slovo „čistonosoplena“.

Dalšími „vynálezy“ byly třeba "chramostejl" místo králíka nebo "skokotnosta" místo tanečního mistra. A v tomto ducha lze bez uzardění začít používat slovo alkoholista. Je to slovo odvozené od slova automobilista, což značí člověka, který v širším slova smyslu automobil používá a v tom užším ho přímo vlastní.

A s alkoholem to je podobně, ale ne stejně. Samozřejmě, málokdo pije kradený alkohol, ale jde o vazbu opačnou, zda alkohol člověka vlastní nebo ne. Pokud alkohol ještě člověka zcela nevlastní, tak je alkoholistou, jinými slovy pijanem. Pokud ale alkohol člověka již zcela vlastní, pak je alkoholikem. Z okruhu svých známých znám dva, kteří již alkoholu podlehli.

Nikoli tak, že by byli pod kytkami, ale už si nesmějí ani sosnout. Jsou to tzv. „Teatotáleři“ česky řečeno dočasně vyléčení, alkohol nepijící alkoholici. A to slovo „dočasně“ bych vypíchl a třikrát podtrhl.

A jak do toho všeho zapadá prezident Zeman? Určitě je pijanem. Ale jaký je jeho stupeň závislosti na alkoholu neumím posoudit. Měl jsem holandského kamaráda, jmenoval se Franta Labuť (samozřejmě nizozemsky) a ten opravdu chlastal první ligu. Z PZO Pragent mi volal bývalý šéf PZO Kovo „Inženýre, neposílej mi sem lidi co si ráno čistí zuby vodkou.

Myslím, že v tomto stádiu se prezident Zeman nenachází a zatím nevím ani o jednom jeho extempore, kdy by byl opravdu opilý. Ano, po volbě prezidentem upito měl, ale do televize trefil a slova nepletl. A u těch klenotů? Muž rok před sedmdesátkou, který se zvýšenou teplotou stojí hodinu někde v chladu, má nárok na ty zpomalené pohyby, které předvedl.

A hlavně a především, Zeman je podobná povaha jako já. Rád se nad lidi vyvyšuje, rád je poučuje a rád se vytahuje. A neustálé vytahování se, jak je dobrý v pití alkoholu, ho dostihlo stejně jako moje chvástání, jak jsem býval dobrý za volantem, v posteli nebo jak mám silný vůz. To lidi opravdu špatně snáší a na autora takovýchto žvástů prskají. Ale asi jsme oba nenapravitelní.
autor: Jiří Hermánek

pokračujte dále: